Dolazi i to razdoblje godine. Hrvatska je zemlja koja ima
lijepo more, razvedenu obalu, pregršt otoka. Stalno nas bombardiraju s
propagandom - "Najljepše more na svijetu", "..ko ovo more
platit" i sličnim rečenicama.
Uskoro počinju one iritantne reportaže gdje uz naplatne
kućice postave "reportera" koji nas izvješćuje koliko je automobila
prošlo kroz Lučko, koliko je kilometara dugačka kolona, kakva je gustoća
prometa, što kaže lokalni policajac, što voditelj smjene naplate cestarina. I
tako iz vikenda u vikend. Taj se užas odvija od lipnja pa do kraja rujna. I
onda u međuvremenu krenu dubiozne rasprave - koliko je bilo noćenja, kolika je
mogućnost smještajnih kapaciteta Hrvatske. Koliko je to hotela i s koliko
zvjezdica. Kakva je ponuda i kakva su bila ulaganja. Onda slijedi svakih toliko
javljanje uživo s ministrom turizma koji se hvali - kako eto baš zaslugom
njegovog ministarstva - Hrvatska ogromnim koracima grabi naprijed, a sve to
zahvaljujući njegovoj viziji i kreditima uz kamatu od samo xy % za proširenje i
podizanje kvalitete smještajnih kapaciteta. Uz rakovo crvenilo u licu ministar
ushićeno govori da je Hrvatska ostvarila ove godine izniman rezultat, te da
očekuje da će i ove godine biti rekordan broj noćenja. Uz primjetnu ozarenost
"reportera" ministar turizma, s jedva skrivenom erekcijom, objašnjava
kako smo i ove godine proširili smještajne kapacitete, uložili nadljudske
napore da podignemo nivo vanpansionske usluge ne bi li Hrvatska i ove godine
bila najpoželjnije turističko odredište.
Potom počinje procjena koliko je to milijardi eura Hrvatska
"zaradila" na turizmu. Pa onda krenu 6, 7, 8 i varijacije na te
brojeve. Milijarde zarade od turizma su jamac stabilne Kune, deviznih rezervi i
ostale priče kojima nam TV kuće pune glavu. I to je priča koja se vrti
godinama, svake godine je to eto, isto. Od lipnja do listopada mi se naslušamo
zajapurenih Čeha i Mađara koji sjedeći u automobilima govore o prekrasnom moru,
skupoj cestarini i gužvama koje su nepodnošljive. Gore opisani cirkus možemo
očekivati i ove godine, a s obzirom da je ovo godina u kojoj su izbori - mediji
će biti još naporniji u tom "izvješćivanju". Ne treba dvojiti da će
se u propagandi i cirkusu turističke sezone uključiti i Milanović i svi
ministri, ali i predsjednica i oporba. Iz fokusa nam neće ispadati osmjesi i
zadovoljstvo nevjerojatnom sezonom koja će jamčiti med i mlijeko koje će teći u
potocima. Obnovit ćemo razrušenu ekonomiju, osvježiti proizvodne pogone,
otvarati ćemo radna mjesta bez muke. Bespovratni krediti će jamčiti Hrvatu da
može biti poduzetnik i kapitalist baš kao i svaki Amerikanac.
No, postoje tu podaci koje vam nikada neće reći. S javnih
televizija nikada nećete čuti svima dostupne i indikativne podatke. Zli jezici
bi rekli da je to namjerno....nećemo biti zlobni...ma nije namjerno sigurno. To
bi bila onda propaganda.
Ja ću se dotaći samo jednog podatka.
U Hrvatskoj je 2014. ostvaren 66,1 milijun noćenja, od čega
su 92% noćenja ostvarili strani gosti.
U Hrvatskoj je 1987. ostvaren 68,1 milijun noćenja, od čega
su domaći gosti činili 33%, odnosno ostvarili su 22,4 milijuna noćenja.....
Ta 2014. godina je bila rekordna. Nikada Republika Hrvatska
nije ostvarila taj broj noćenja. Socijalistička Republika Hrvatska je taj broj
noćenja ostvarila 1987. godine. Činjenice koje su nepoznate našoj javnosti. To
su podaci za koje ne znaju niti eminentni novinari, veliki istraživači. Ta
1987. godina, kada je u Zagrebu bila Univerzijada, je bila rekordna turistička
godina. To je bila godina kada je Socijalistička Republika Hrvatska imala manji
smještajni kapacitet, kvalitetom daleko ispod današnjeg. To je bila godina kada
je "cimer frei" smještaj bilo nemoguće kontrolirati, te je barem pola
tih gostiju prošlo neprijavljeno i mimo svih poreznih šapa. 2014. godine vlada
Zorana Milanovića si nije dozvolila taj luksuz, oni znaju koliko je nona Mara
prodala rajčica na tržnici u Kaštel Gomilici.
Na more se te godine išlo starom "janjičarskom
cestom". Jedna traka u smjeru Zagreba, druga u smjeru mora. Cruiser
brodova nije bilo, a broj letova je nemoguće i uspoređivati s današnjim brojem
letova. Kada bi gledali sredstva koja su uložena u marketing te 1987. godine i
usporedili ih s modernom kampanjom za samo jednu sezonu, vjerojatno bi došli do
cifre koju je Socijalistička Republika Hrvatska u marketing uložila u 10 ili 15
godina.
No usprkos svemu tome, Republika Hrvatska još uvijek nije
oborila rekordnu 1987. godinu Socijalističke Republike Hrvatske.
Udio domaćeg gosta je oko 10% svih ovih godina Republike
Hrvatske. 2014. je taj udio smanjen za dodatnih 20% na mizernih 8%. Ne kanim se
baviti analizom uzroka takvih poraznih podataka. Reći ću da je to posljedica
boljitka i velikih dosega moderne Hrvatske države koja je svoje stanovništvo
svela na konobare i sobarice koji za sitan novac rade 14 sati dnevno u hotelima
koji su u stranom vlasništvu. Dopustit ću si tu zlobu. Tako ću i likovati nad
svim zagovornicima kapitalizma i napisati da je postotak domaćeg gosta to niži
što je društvo lošije. U bivšoj državi smo mogli govoriti o našem moru jer su
ljudi na to more odlazili svake godine. Djeca su išla organizirano s vrtićem 10
dana na more, ali i 10 dana na skijanje. Društvo "Naša djeca" je taj
sistem odlazaka djece na more prakticiralo desetljećima i doslovno nije bilo
djeteta u SR Hrvatskoj koje nije bilo na moru. Danas imamo generacije djece
koje na "našem" moru nisu bila nikada. Nezaposleni roditelji nisu im
u mogućnosti pružiti niti osnovne stvari, a kamoli odlazak na more. Postotak od
8% domaćeg gosta je i poraz cijelog društva, a posebno je licemjerno slušati o
"našem" Jadranu koje je najljepše na svijetu. Odrasle su generacije
koje su to more mogle vidjeti samo na dnevniku kada zajapureni ministar turizma
ushićeno govori o povećanju broja gostiju...
Tako je danas sustav radničkih odmarališta samo relikt
sistema "mraka", odlazak na godišnji odmor se svodi na krečenje stana
i eventualan posjet rodbini. Nekadašnji "K15" je mračni relikt
prošlosti gdje je radnik regres mogao iskoristiti da plati radničko odmaralište
za sebe i obitelj. I zato mi je već sada muka kada se sjetim izvještaja s
naplatnih kućica Lučko i svih onih hvalospjeva o "našem" Jadranu koji
je najljepši na svijetu.
Nema komentara:
Objavi komentar